tisdag, juli 17, 2012

Här igen!

Long time, no see...
Jag har helt enkelt inte haft lust att skriva...
Dieter skickade ett mail till familj o vänner häromdagen som kommer här:

Hej !

Nu var det väldigt länge sedan jag skrev så det är väl hög tid att rita ihop ett par rader i alla fall trots at klockan är sent

Igår kom vi hem till New York igen efter en semesterresa till Kalifornien. Det blev San Francisco, San Jose och Santa Cruz plus givetvis en bra bit av 1:an utmed Pacific Ocean.
Vilka härliga vyer det finns utmed denna kustväg speciellt om man som vi levt inne i NY sedan i augusti. Skickar med några bilder från den resan också.
Vi har inte haft någon bil under vår tid i NY så det var fantastiskt skönt at ha hyrbil under semestern, det kändes så lyxigt och bekvämt. Ett av hotellen vi bodde på låg strax norr om Golden Gate Bridge så den passerade vi ett antal gånger, en kväll var den magiskt i solljuset och med staden och en dimma som bakgrund. En dag stack vi till en Redwood-skog och tittade på gigantiska träd, säkert dubbelt så höga som de man sett i Sverige. (allt är ju större här borta, tom tandpetarna. De är så stora att de inte går att använda ;-) )
I Santa Cruz såg jag ett gäng som spelade Ultimate Frisbee på beachen alldeles intill en tom Beachvollyplan !!!!

Innan resan var vi och tittade på det stora 4 juli fyrverkeriet som Macys bjuder på över Hudsom River väster om Manhattan. Mäktigt, men vi stog lite för långt norrut för att det skulle vara riktigt perfekt.

Ja så har man ju gått och fyllt år också. Det blev en heldag med familjen. Temperaturen stog på 36 C så det var skönt att vara inomhus i aircondition. Det har varit ovanligt varmt i NY ett bra tag nu och bara lite regn någon gång. Inte alls som i Sverige har jag förstått.

Sedan har det varit en hel del besök här i NY sedan sist. Jag tror att det nu är uppe i ca 45 personer som jag träffat från Sverige som varit på besök. Där ser man vilken attraktionskraft man kan ha, New York alltså !

När min bror med familj var här så såg vi Phantom of the opera-musikalen. Det är ju nästan ett måste. Det är den musikal som gått längst av alla, i april passerade den 10 000 föreställningar så man kan väl förstå att de kunde sina repliker vid det här laget.

Matilda sjöng på sin high school-avslutning och hoppade in och gjorde en roll i en musikal dessutom. Visserligen är man kanske extra fokuserad på henne men jag måste ändå säga at hon lyste i sammanhanget. Det är riktigt kul att se sin dotter framföra sång och musikal så självklart och bra som hon, inte minst på en amerikansk skolavslutning.

Det är snart dags för att återvända till Värnamo så vi har redan packat ganska mycket, tänk vad fort tiden ändå går när man har mycket att göra.

Nä nu får det räcka, dags att sova för imorgon väntar jobbet igen

Poolområdet på ett av hotellen

Världens krokigaste gata i San Francisco

Familjen vid vår bil parkerad på en hyfsat brant gata i SF