tisdag, november 15, 2011

Random stuff

Tänkte ge lite glimtar ur vardagslivet här.

Att handla i mataffären:
Spännande att botanisera bland allt nytt. Svårt att hitta vissa saker man är van vid att använda i matlagningen.
Köpte en "soy sauce" med förhoppningen att den var ungefär som Mrs Cheng's Mushroom Sauce. Nja. Den är ganska salt och ger nästan ingen färg alls. Har gett den en chans ett tag nu men nästa gång jag handlar ska jag be om hjälp att hitta det jag söker! Sen kan jag förhoppningsvis ställa en brun brunsås på bordet till kotletterna eller köttbullarna.
Det finns kalkonfärs och nötfärs med olika fetthalter, men blandfärs och fläskfärs - finns det?? Har hittills inte hittat någon.

Lägenheten:
Vi har 3 sovrum, ett vardagsrum 2 badrum och ett litet "eat in"-kitchen (utan diskmaskin dock) i ett hus med endast en lägenhet till i och vi har tillgång till en uteplats på baksidan. Detta är mycket mer än jag hade vågat hoppas på! Det är nästan som att bo i villa. Känslan av att öppna ytterdörren och vara utomhus direkt och bara ha en halvtrappa ner till marken värdesätter jag faktiskt mycket. Nästan som hemma på Citronvägen!

Att tvätta:
Fast en del saker är förstås inte alls som hemma... När jag ska tvätta fyller jag en sk shopping cart med smutstvätt, tvättmedel och lite cash och puttar den i en kvart tills jag är framme vid närmaste laundromat. Väl där möts man av ett eller två leenden och ett "how are you?" från det trevliga asiatiska ägarparet. Växlar till mig 30-40 quarters och sen är det bara att sätta igång! Jag fyller 3-4 maskiner och efter 30 minuter är det dax för tumling eller nedpackning av blöta kläder som ska hängas upp hemma. Det funkar fortfarande att hänga tvätt ute men när vädret inte tillåter det längre får jag börja tumla fler kläder.


Vår shopping cart:
Denna tingest är en ranglig uppenbarelse utan några som helst styregenskaper, fjädring eller estetiska fördelar. Det gäller också att se upp - eller NER menar jag naturligtvis - när man kör den. Trottoarerna består nämligen av meterbreda betongplattor som inte nödvändigtvis har samma höjd... Mer än en gång, när jag hellre har tittat på något annat än ner på trottoaren, har vagnen tvärnitat och kastat sig framåt och fått framsidan av ett (läs MITT) smalben insprungit i sig... Ajajaaajjj!!!! Men den sväljer mycket tvätt (alt matkassar) och klagar inte när jag lastar den till bristningsgränsen!

Bil:
Har vi inte. Buss och tunnelbana eller "apostlahästarna" fungerar alldeles utmärkt att ta sig fram med. Vi har åkt buss med strykbräda och stora kassar med huvudkuddar t ex. Det är inte alltid man får en sittplats men det går ändå!

7 kommentarer:

Helen sa...

Hohoho va jag känner igen mig! Inte i detaljer men i det stora hela: tvättomat,ersättningsingredienser osv! Life is brilliant helt enkelt!! Var med Maria och A-L i London i helgen f'resten! Vet att du finns i våra tankar! Stor kram Helen

Anonym sa...

Det är tur du vet vad du ska fylla dina dagar med...
köper ni vaniljsås på Ikea? annars funkar det utmärkt att ta Jello vaniljsmak och ta mer mjölk så blir det "svensk" vaniljsås till pajen...
annars ser jag tacksamt fram emot bra tips på ersättnings produkter för matlagningen... och akta dig för mjölet - så du inte köper med bakpullver i... (det gjorde BM - konstig sås det blir av det...) kram på er och njut njut njut...

Petra Mitt i Livet sa...

Helen: Åh, jag hade på känn att det var dem du skulle till London med, så rooligt! Gött att jag finns med i era tankar iallafall när jag inte kan vara med irl... <3 Men vem var den tredje smålänningen?

Martina: (jag förstår ju att det är du fast du försöker vara anonym, haha!) Ja här behöver jag inte vara sysslolös... ;) Vaniljsås har vi inte ätit än, det var ju ett bra tips med Jello! Tur för amerikanerna att det finns mjöl med bakpulver så de slipper köpa två saker! Vad ska du med tips till, enligt dig lagar man ju inte mat här!?!?!!! :)))) Kram på dig!!

Anonym sa...

Hello The Johansson Family!

Stockholm calling. Kul att höra att ni har det bra i New York. Vi läser med spänning din blogg och mailen som dyker upp ibland.

Spännande att få uppleva en annan miljö som ofta är så nära - men ibland så olik.

Hälsa familjen!
Kramar från Henrik & Rakel!

Helena sa...

Hej Petra!! Såg på fb att du länkade till bloggen..Så roligt att följa er lite o se hur ni har det! Många kramar Helena, Hugo o Max

Petra Mitt i Livet sa...

Hej alla vänner och släktingar! Det är SÅ roligt att ni lämnar kommentarer då och då - det känns inte så mycket som envägskommunikation då!! På fb kommer ju responsen på en gång medan det kan kännas lite tyst här på bloggen emellanåt... Så TACK så mycket för att ni tar er lite tid att skriva, bara nån rad betyder så mycket!

Henke o Rakel, hoppas allt är bra med er! Ja, det är spännande att vara här och leva ett liv så annorlunda mot det vi är vana vid. Familjen är hälsad till, kramar till
er med!!

Helena, så roligt att du tittade in här! Hoppas att du mår bättre nu! Många kramar till dig o killarna :)

Anonym sa...

Hej Petra ! Äntligen har jag fått kläm på din blogg ( av farmor Irma ). Kul att höra lite hur ni har det, har ju läst dieters mail men nu får jag följa dej och ditt liv. Verkar lite omständigt att gå en kvart till tvätten men samtidigt väldigt spännande att få pröva ett helt annat sätt att leva sitt liv. Här knallar det på i rasande fart, på lördag är det julmarknad så jag skulle hälsa från Irma vi har just bakat ostkaka ihop. Ha det så jättebra och hälsa de andra, hoppas flickorna har det bra i skolan Kram Elisabeth