måndag, januari 30, 2012

Hair Metal Salon

I höstas började jag på detta inlägget och det har inte blivit av att jag skrivit klart det -förrän nu! Så här kommer det:

Håret växer (hör och häpna!! ;)) även här. Har våndats lite faktiskt över det första frissbesöket... Hur hittar man en frisör som förstår sig på skandinaviskt hår? I vårt område har de allra flesta inte den typen av hår. Sökte på nätet och hittade en svenskägd salong på Manhattan. Kollade in prislistan. Hm, jag letar lite till... Oj, dottern vill också gå till frissan, surprise!! Eller inte. Hon vill ha en ny speciell frisyr, ungefär som den här:


(bild lånad på Google)

Ok, i den här stan om någonstans måste det finnas salonger som är nischade åt det hållet. Då letar vi upp en sån! Trillar in på en sajt - Yelp - där folk skriver omdömen och recenserar allt möjligt. Läser om Hair Metal Salon och lovorden med högsta betyg haglar över frisörerna där. Tänker att det kanske ligger en del fusk bakom... Men, äh, vi prövar! Eftersom jag blir nervös av bara tanken på att ringa och prata engelska så åker vi helt enkelt dit.



Vi kliver in i en cool miljö med målat skavt betonggolv och grafitti på väggarna. På tv:n visas skräckfilm (!) och ur högtalarna strömmar - ja vad annars - metalmusik. Undrar lite om jag orkar lyssna på det i mer än 2 minuter... En söt tjej med CERISE hår möter oss och undrar vad hon kan hjälpa till med. Det visar sig att hon hinner klippa Evelina direkt. Ja tack!



Hon heter Tara och när jag ser henne klippa tänker jag att jag skulle känna mig helt trygg i hennes frisörstol. Resultatet blir väldigt bra och jag har bestämt mig. Tara ska få ta hand om mitt burr också! Jag bokar ingen tid direkt utan tänker vänta ett par veckor till, det verkar ju inte vara några veckors väntetid som det oftast är på bästa salongen SPRAY hemma i Värnamo. Veckorna går och till slut finns det ingen återvändo. Men jag fasar för att ringa. Funderar faktiskt på att åka dit bara för att boka en tid - vilken fjantmaja! Nää, ta dig samman, hur farligt kan det va?? Så, efter några djupa andetag övervinner jag min språkförbistringsfobi och RINGER. Puh, det gick ju bra! Jag lyckades förklara vad jag ville att hon skulle göra med håret och fick en tid redan två dagar senare. Hur gick det då med ljudmiljön? Metal-musik i tre timmar... Inga problem faktiskt! Och håret blev jag mycket nöjd med!! (iallafall nästan lika nöjd som jag brukar vara när Cina eller någon av de andra duktiga frisörerna på Spray satt saxen i mitt hår ;)) All grå utväxt borttrollad, fin färg och superbra klippning. Snart är det dax igen!

3 kommentarer:

anna of sweden sa...

Grattis! Inte helt enkelt att hitta frisör. Och nu vill vi förstås se resultatet! ;)

Jenny - gravid i New York sa...

Åh tack för din fina kommentar! Vad glad jag blir. Och vad spännande att ni flyttat hit hela familjen! :)
Jag har bott i Williamsburg i nästan 2 år, så visst kan jag området ganska bra. Är det shopping ni är ute efter? Det är mestadels second hand, men även små söta butiker med små designers & sånt. Berätta gärna vad ni vill göra/se osv så kan jag komma med förslag :)
Kram på dig!

Jenny - Gravid i New York sa...

Nu ska vi se.
Bedford Avenue är ju där dom flesta butiker & restauranger ligger utmed.
Jag skulle definitivt luncha på the Meatballshop & kanske fika på Svenska nyöppnade fika :) Bara för att få sig en liten dos svenskt liksom :) Dom söker förövrigt extrapersonal men jag vet inte om dina döttrar är gamla nog? :) litet tips bara!

Sen shopping är Peachfrog. Designers & märken till löjligt billiga priser. Mycket skräp men om man kollar noga finns det FYND!
Beacons Closet är bästa second hand butiken & Buffalo Exchange.
Sen på helger är även Artists and Fleas öppen. En innomhusmarknad med massa second hand & små designers som pysslar med smycken osv.
En liten början på tips iallafall .. :)