onsdag, januari 11, 2012

Vad har hänt sen sist?

Mycket har hänt, bl a detta:
Julfirande med "bara oss fyra" och familjen hemma i Sverige på Skype - så BRA att det finns!!




Kan tyvärr inte rotera bilder på ajPääden så vi får stå ut med att dessa är på sniskan


Maten fick jag till ganska bra faktiskt! Vi hittade ingen julskinka så jag köpte en hel benfri kotlettrad som jag saltade in efter konstens alla regler, kokade och griljerade. Haha, vilken pytteliten "julskinka" det blev! Den smakade rätt ok faktiskt! Rödbetssallad gjorde jag på polska strimlade rödbetor - annorlunda form, men god smak! Potatisen till Janssons frestelsen skar jag "i mitt anletes svett" för vi har ingen matberedare... Det blev inga strimlor där inte så man kan nästan säga att rödbetssalladen och jansson bytte form med varandra, hihi!



D och jag tog en promenad i det härliga solskenet på julaftons förmiddag. Vi dök in i ett bageri och köpte denna (med plastsaker utsmyckade) chokladmussetårtan som smakade gudomligt!
Köpekakorna i bakgrunden (från Stop and Shop) smakade sämre...

En vecka före jul beställde jag 20 flaskor julmust på nätet, fick beställningen bekräftad och somnade gott. Morgonen därpå fick jag ett mail...

"Hi Petra,


OUT OF STOCK ADVISORY – OFF WEBSITE

 
Thank you for your recent purchase.  We wanted to notify you that your order is scheduled to ship today, however we no longer have the Grandpa Lundquist Christmas Soda 12oz Bottle and they have been removed from our website.  Would you like to purchase substitute products or would you like me to issue a credit accordingly?

 
Please reply to this email or call us at your earliest convenience.

 
We apologize for any inconvenience this might cause and thank you for your patience, as we sincerely appreciate your business."

"Substitute products" - NÄÄEJJJEÄÄH, DET EXISTERAR INTE!!!

Men tro det eller ej: VI ÖVERLEVDE JULEN UTAN JULMUST!!!
Det fick bli en god äppelcider från Stop and Shop istället.

På annandagen (som fö inte finns i USA) landade barnens kusin T och hans kompis här och stannade i 10 dagar. Eftersom det var jullov ville vi ha lite ordning i vardagsrummet och behålla bäddsoffan som soffa utan att bädda upp o ner varje dag. M fick flytta in alla sina saker inkl säng i E:s rum och killarna fick M:s rum för sig själva. Det funkade bra för alla.
T och kompisen hann med allt de hade planerat att göra och verkade riktigt nöjda med sin vistelse. D följde med dem på två hockeymatcher - en med NJD i Prudential Center och en med Rangers i Madsion Square Garden. (vet ej vilka lag de mötte) Efter den förstnämnda matchen fick de skjuts av MT till Manhattan och med lite vilsekörning där fick de en kul bonusupplevelse!!

På nyårsafton stämde vi träff med T och kompisen på Applebees i Brooklyn. Vi åt goda stekar och smarriga efterrätter och väsnades lite med smattrande plastsnurror som serveringspersonalen delade ut! Killarna ville tillbaks in till Manhattan efter middagen för att uppleva nyårsnattens folkvimmel och vi andra åkte till Grand Army Plaza vid Prospect Park i Brooklyn för att se på fyrverkeri. Härlig feststämning var det där med livemusik och fyrverkeriet var mäktigt!



Jag brukar inte be om ursäkt för dåliga bilder... Men jag vill bara förklara att denna bilden har jag fotat med iPadens kamera på en film jag tagit med mobilen... försöka duger ju. Hmm, önskar att mitt enda nyårslöfte kunde vara att lägga ut mycket bättre bilder på bloggen... Men jag har inte de bästa tekniska förutsättningarna. Vi får väl se om jag får låna lite teknik av någon snäll dotter nära mig. Anyway: GOTT NYTT ÅR!!!
 

2 kommentarer:

Stef sa...

Hej hej! Hittade hit via saltis :) härligt med besök över jul! :) //stef

Petra Mitt i Livet sa...

Hej Stef, kul att du hittade hit och lämnade en kommentar!
Efter att ha läst lite i din blogg har jag förstått att du själv just varit i USA över julen och umgåtts med din familj - härligt! :)